Van az angol nyelvben egy mondás, ami úgy hangzik, hogy „deal with your shit!” Magyar nyelvben az egyik szofisztikáltabb átadása az lehetne ennek, miszerint „törődj a magad dolgával”.

Sokszor kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor úgy érezzük, hogy megbántottak minket, akár akarva, akár akaratlanul. Ebben a bejegyzésben arra szeretnélek bátorítani, hogy ne csak a tudatos perceidben vállald a felelősséget a tetteidért, hanem akkor is, amikor ebben a „megbántott státuszban” találod magad. Azaz, visszatérve az előző bekezdéshez: deal with your shit!

Az ilyen helyzetekben az automatikus válasz sokszor az, hogy elkezdjük a másikat hibáztatni, amiért rávilágított bizonyos gyengeségeinkre, vagy egyenest megbántott minket. Felrójuk neki a múltbeli hibáit, hogy ő sem mindig viselkedett önazonosan, és megpróbáljuk áthárítani rá azokat a bukdácsolásokat, gyengeségeket, amikre rátapintott nálunk. Ez sok esetben hozhat megnyugvást, és gyorsan a szőnyeg alá tudjuk söpörni a bántalmakat, illetve az elhangzott, valós kritikákat.

Azonban ha a szőnyeg alá söprés előtt hagyjuk, hogy kicsit leülepedjenek a dolgok, és megnézzük mindazon rossz dolgokat, amiket felhoztak ellenünk, akkor egy másik reakciót is választhatunk. Ha a másik által kiváltott sok negatív érzés megpendített valamit bennünk, vagy rávilágított valamire, akkor reagálhatunk úgy is, hogy beismerjük: ezt nem volt kellemes meglátni magamban, eléggé érzékenyen érint, de végső soron igazad van. Belátjuk, hogy kaptunk egy olyan visszajelzést arról, amikor nem voltunk önazonosak magunkkal.

Igyekezz elkerülni azokat a helyzeteket, amikor másokra vetíted ki azokat a hibákat, amikkel szembesítenek téged, miközben te magad is tudod róluk, hogy valóban a gyengepontjaid közé tartoznak. Nem érdemes másokkal kötözködni csak azért, mert vannak benned olyan dolgok, amelyeket nem tudsz elfogadni, vagy csak nagyon nehezen.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy hajlamosak vagyunk túlreagálni bizonyos helyzeteket. Első lépésben tehát érdemes megbizonyosodni róla, hogy a másik valóban meg akart-e bántani egyáltalán. Könnyen kiderülhet, hogy egy sajnálatos félreértés az egész, viszont ha mégis célba találtak az akaratlanul is bántó megjegyzések, akkor azokkal érdemes foglalkozni, és körül járni őket, hogy pontosan miért is értek kellemetlenül minket.

Ha esetleg mégis szántszándékkal bántott meg a másik fél, akkor se a hibáztatás legyen az első eszköz, amihez nyúlsz. A benned kiváltódott negatív érzésben vagy érzésekben vizsgáld meg, hogy hol van a te felelősséged, mi volt pontosan az, amit eltalált a másik, amiben igaza volt. Mint említettem, nem könnyű mindent elfogadni saját magunkkal kapcsolatban, de ha ezekben a kiszolgáltatott, megbántódott helyzetekben is vállaljuk a felelősségünket a tetteinkért, akkor az mind az önmagunkkal, mind az embertársainkkal való kapcsolatra pozitív hatással lesz.

Ha ezzel a szemléletmóddal egyetértesz, kommentben írd meg, hogy „I deal with my shit” vagy, hogy „vállalom a felelősséget”.

Molnár Dávid