A legtöbben valahol a saját magunk rabszolgái vagyunk, és nem is tudunk róla

Hatásvadász alcím, de azonnal elmagyarázom.

A legfontosabb/értékesebb/hasznosabb/produktívabb dolog, amit tehetsz, ha szabaddá válsz a gondolataidtól. Rengeteg gondolatunk van, és ezek még több gondolatot szülnek. Mondok egy példát.

letöltés

Felmerül benned a gondolat, hogy fáradt vagy. Egyáltalán nem biztos, hogy ez igaz, csak épp olyasmi testi érzeteid vannak, amit akkor szoktál érezni (pl. fáradt szemek, hátfájás, rossz légzés). Elhiszed a gondolatot, hogy fáradt vagy.

  • Ez felvet egy újabb gondolatot: Le kéne feküdnöm aludni.
  • Ez felvet egy újabb gondolatot: De akkor átalszom a napot, és sötét lesz, mire felébredek.
  • És egy újabbat, és újabbat, és újabbat: Akkor sokáig fent leszek, és a holnap reggeli vizsgán hullafáradt leszek, és az egész holnapom el lesz rontva. Délután meg fáradt leszek, és nem tudok a barátaimmal minőségi időt eltölteni.

És már az elképzelt holnap délutánon aggódom, holott az egész onnan indult ki, hogy felmerült a nem igaz gondolat, hogy fáradt vagyok.

 

A gondolatok fraktálosan működnek, tehát ha egyszer beszippantanak, soha nem lesz vége. Valahogy így:

 

giphy

A napjaink során megszámlálhatatlanul sokszor csináljuk ezt, és észre sem vesszük. Elhiszünk egy gondolatot, ami száz újabbat vet fel, és teljesen elveszünk a kreált, hamis történetben. A történet vége pedig rossz teljesítmény, szorongás, és más emberekre való negatív hatás lesz.

 

Mi lenne, ha nem folyamatosan elképzelt negatív világokban stresszelnénk, hanem az itt és mostban megélnénk a jelen teljes egészét, teljességben, boldogságban, és lelki békével? Jól teljesítve, szeretettel, magabiztosan, és úgy, hogy másokra is jó hatással legyünk.

Proven_Ways_to_be_Happy

Ehelyett még nagyon sok frusztrációt és problémát generálunk magunknak. Itt most arra gondolok, hogy egyszerűen végrehajtjuk a gondolataink parancsait, és teljesen elhisszük őket. Felmerül egy gondolat: Meg kell locsolnom a virágokat, és már megyek is és csinálom, félbeszakítva azokat a számomra fontos dolgokat, amit éppen csináltam.

 A vicc az egészben az, hogy ez annyira nyilvánvalóan történik.

  • Eszedbe jut egy szám, és már teszed is be, hogy meghallgasd.
  • Eszedbe jut egy íz, és már eszed is azt a fajta kaját. Felmerül benned valami, és már cselekszel is, hiszen teljesen egyértelműnek vetted, hogy ez a gondolat a valóság.
  • De te akartad ezeket valójában? Tényleg éhes voltál? Tényleg zenét akartál hallgatni?

A legtöbbször nem, csak automata üzemmódban működünk. Ennek annyi a veszélye, hogy az automatizmus sokszor egy csomó olyan dolgot teremt nekünk, amit nem akarunk, a veszélyesebb része pedig az, hogy nem is tudunk ezekről.

 

A valóság az, hogy te nem a gondolataid vagy

Hányszor van olyan, hogy gondolsz valamit, de közben teljesen mást érzel?  Hányszor van olyan, hogy valami olyat teszel, amit teljesen racionálisnak gondolsz és hiszel, miközben mélyen belül érzed, hogy ez nem helyes irány, és végül az intuíciódnak lett igaza?

1520f6233ba7845ac98cdf8fbc2c389a

Emlékezz vissza, hogy milyen egy átlagos álmod. Bent vagy az álomban, aztán átalakulsz egy másik szereplővé, és a helyszín is megváltozik, lebegsz, és minden őrültség történik, miközben az egész teljesen racionálisnak tűnik. Az egész őrültségét csak akkor ismered fel, amikor felébredsz. Hogy lehetett ilyen hülyeséget álmodni? 🙂
Tulajdonképpen egész nap álmodsz, és fogalmad sincs róla. Viszont ennek a rossz álomnak elég hamar vége lehet, ha megtanulsz egyetlen egyszerű, de végtelenül értékes készséget: szabaddá válni a gondolatoktól.

 

Nem a gondolkodó vagy

A legkönnyebben ez akkor látható be, ha megnézed, hogy mindig arra gondolsz-e, amire gondolni akarsz. Épp egy ünnepélyen vagy, aztán eszedbe jut a munkád. Tényleg te akartál a munkára gondolni, vagy csak felmerült benned?

Oké, nem te akartad, és sok olyan gondolat van, amit nem is akarsz gondolni, és nem is tudsz róla, de teljesen elhiszed, és ezek irányítanak téged.

Hogyan tudnék szabaddá válni?

Képzeld el azt, hogy egy felhőkarcolóban vagy, amelynek minden emelete a gondolkodásod egy szintje. Ameddig a földszinten vagy, teljesen a gondolataid irányítanak, és semmi szabadságod nincsen benne, vagy csak nagyon kevés. Olyan ez, mintha ez a felhőkarcoló egy hatalmas multi lenne, és a legalján áll a legkisebb alkalmazott, és minden szinten az ő főnökei vannak. A földszinten a rabszolga, az első emeleten a rabszolga főnöke, a másodikon a rabszolga főnökének a főnöke, és így tovább.

lobby-on-pinterest-elevator-lobby-lobbies-and-hotel-lobby

Ahogy viszont a tudatosságod nő, úgy kezd el a lift egyre feljebb haladni a szinteken. Feljutsz az első emeletre –a rabszolgának a főnökévé válsz- , aztán a másodikra, ahol a rabszolga főnökének a főnöke, aztán a harmadikra. A harmadikról pedig rálátsz az első és második szintre, és képes vagy az alattad lévő szinteket irányítani.

Ezek a szintek valójában a gondolkodásod szintjei.

Lefele nézve látod azt, hogy milyen gondolataid voltak, amiket teljesen elhittél, és irányítottak téged. Látod, hogy mennyi szenvedést okoztál vele magadnak és másoknak, és látod, hogy mennyivel szabadabb vagy most. Sokkal jobban érzed magad.

 

És ahogy ebben a felhőkarcolóban emelkedsz a lifttel, folyamatosan ilyen tapasztalataid vannak. Meglátod a korábbi őrült mintáid, viselkedéseid, egyre szabadabbá válsz, egyre kevesebbet szenvedsz és stresszelsz, egyre boldogabb vagy és egyre inkább összhangban vagy a valódi önmagaddal.

A lift utazás közben ugyan olyan dolgokat is meglátsz, amik fájdalmasak lesznek, mert nem néztél szembe velük, de azok ugyanúgy ott voltak benned, csak eddig úgy irányítottak, hogy nem tudtál róla. Egy ponton viszont túllépsz ezeken a szinteken is, és csak haladsz felfele a lifttel – egyre nő a tudatosságod.

Hogyan haladjak felfele a lifttel?

A lift magától működik, ahogy életed közben tapasztalsz, nagyon lassan ugyan, de fokozatosan tudatosabbá válsz, és lépsz egy-két szintet az évek folyamán.

Hogyan tudod felpörgetni a lift gyorsaságát?

Meditálj.


 

  1. fázis

Figyelj a légzésedre
időtartam: kb. 10 perc

El fog kalandozni a figyelmed, ezzel semmi probléma nincs, egyszerűen vidd vissza a légzésedre. Arra számíthatsz, hogy az elméd mindenféle indokot fog felhozni, hogy miért időpazarlás, vagy miért hülyeség, vagy milyen fontos dolgaid lennének, fontos problémáid. Ez egyszerűen a gondolkodásod, ami nem akarja, hogy szabaddá válj tőle. Nem kell vele foglalkoznod, csak figyelj újra a légzésedre.


 

  1. fázis

Figyeld meg a tested
időtartam: kb. 5 perc

Ennek a jelentősége, hogy a gondolkodásodról térj át az érzéseidre. Ez segít összehangolni a két agyféltekédet. Könnyű, ha végig figyeled a tested, a lábadtól a fejtetődig. Figyelj a talpadra, és érezd, ameddig el nem kezd érződni. Csináld ezt az összes testrészeddel, és a testtudatod megerősödik, a gondolkodásod hatalma gyengül.


 

  1. fázis

Figyeld meg a gondolataid
időtartam: kb. 15 perc

Ez az egyik legfontosabb része. Nem kell irányítanod a gondolataid, nem kell elcsendesedned, vagy bármin erőlködnöd. Egyszerűen figyeld meg azt, hogy mi történik benned. Milyen gondolatok merülnek fel? A gondolatok megfigyelése az, ami igazán szabaddá tesz téged tőlük. Meditációval olyan nagy igazságokra fogsz rájönni, ami minden pénzt megér. De fontos, hogy ne egy célért csináld, hanem csak légy jelen, és élvezd a pillanatot, és a folyamatot. Minden más egy meglepetés pozitív mellékhatásként jön majd.

(Haladóknak 4. fázis: Figyeld meg a figyelem forrását! Ki az, aki figyel?)


 

 4 tipp meditációhoz

 

 

A meditáció közben az történik, hogy leülsz, és elkezded figyelni a gondolataidat. Hagyod, hogy felmerüljön, és hagyod, hogy tovább menjen. Viszont onnantól kezdve, hogy elkezdted figyelni a gondolatokat, a figyelő és a gondolat között egy kis tér keletkezik (a lift megindult fölfele). Ahogy figyeled magad, úgy nő a tudatosságod, és halad a lift egyre feljebb és feljebb.

Felmerül a kérdés: Még gyorsabban tudok fejlődni és tudatosodni, ha napközben is figyelem magam?

Pontosan.

Minél többet figyeled magad, annál jobban felismered azokat az emeleteket, amik eddig irányítottak téged. Figyelheted magad meditáció közben (ez a legalapabb és leggyorsabb), aztán pedig napközben. Ennek számos más pozitív hatása is van.

 

40 dolog

Meditálj!

Összefoglalva:

Rengeteg automata viselkedésed van, amiről nem tudsz, és fájdalmat okoz neked, másoknak, és nem arra az irányba visz téged, amerre menni akarsz. Ezeknek mindannyian a rabszolgái vagyunk többé-kevésbé, viszont lehetőségünk van folyamatosan egyre nagyobb szabadságot elérni. Egy ponton, amikor felmerülnek benned bizonyos gondolatok, már nem valóságként fogadod őket el, nem azonosulsz velük, csak látod, hogy jönnek-és mennek, és már nem vonnak bele a frusztrációba, amit generálnak. Egyre jobban látod, hogy mennyi fölösleges, és őrült dolgot tettél, amit a jövőben már természetes módon nem fogsz megtenni. Ennek a kulcsa, hogy figyeld meg a gondolataid meditációban, és napközben.

 

Az a jó ebben, hogy nem tudsz belekötni, mert ha az a gondolat merül fel benned, hogy „ez az egész hülyeség” vagy „nem tudom megfigyelni magam”, akkor ezeket ugyanúgy képes vagy megfigyelni. Ha felmerül benned egy hatalmas ellenérzés, vagy menekülni akarás a meditációból, akkor is ugyanúgy meg tudod ezt figyelni. Vajon meddig tudsz hátralépni? 😉
Ha tetszett, vagy érdekesnek találtad, oszd meg ezt másokkal is!

About Bíró Bence Péter

A Fulfilled.hu tulajdonosa. A Nincs Többé Jófiú c. könyv fordítója és kiadója. Előadott 2 Superbrands-díjas cég vezetőségének, Svájcban, és számos magyar konferencián és rendezvényen (Fénykonferencia, Pozitív Gondolkodók Napja, Everness fesztivál, stb.). Los Angelesben tanult Dr. Robert Glovertől, és jelenleg a PPKE pszichológia szakos hallgatója Budapesten.