A nagy tanítók úgy hivatkoznak a felébredésre, megvilágosodásra, mint arra a tudatállapotra, amikor eggyé válnak a végtelennel, hogy nincs “én”, csak a “vagyok”, “OTT van a figyelmem”, “AZ”. Ez túl van a szavakon, mégis teljesen egyértelmű megtapasztalás annak, aki átéli. Ez a cikk arról szól, hogy hogyan kerülhet a figyelmed gyorsan ODA, ezáltal oldva a problémáid, frusztációidat, és az elmédben megteremtett korlátaid. Akár spirituális vagy, akár nem, nagyon hasznos lesz neked a cikk, és a módszer: tudományos, és ezoterikus oldalról is megmutatjuk, hogy miért működőképes az eszköz.

A pontos fogalmazás jegyében a megvilágosodás alatt itt egy irányra, nem pedig egy végpontra gondolunk. Érdekesség, hogy ha a szót megnézzük, az sem a végcélra (teljesen világos lettem) utal, hanem a folyamatra (megvilágosodom).

 

Az eredmények, amiket várhatsz a dologtól

 

  • a jelen pillanat és az élet teljes megélése
  • kevesebb probléma, és a jelenlegi gondok feloldódása
  • józanabb, érettebb, természetesebb gondolkodás
  • megmagyarázhatatlan jó kisugárzás
  • egyértelműbb célok
  • kevesebb erőfeszítésre lesz szükséged
  • jobban érzed magad
  • spirituális élmények

Kiegészítés: A spirituális utak az önmagunk által elért “nirvana” mellett majdnem mind elsőszámú értéknek tartják azt, hogy a teljes egész számára hozzájáruljunk a jóléthez. Tehát nem egy önző útról van szó, hisz útközben rájövünk, hogy nekünk akkor jó, ha mindenkinek jó. Nem kell elvonulni sem a világtól, a mindennapok részévé lehet tenni a megközelítést

Lényeg

Minden nap rendelkezésedre áll egy bizonyos mennyiségű figyelem. Ez a legnagyobb kincsed, hisz ahogy a Star Warsban is hallhattuk: Ahol a figyelmed, ott a világod (valójában ez annyit jelent, hogy a világnak csak egy nagyon kicsi részét fogod fel, a figyelmed pedig nagyon behatárolt, ezért amire figyelsz, az jelenti számodra az egész világot). Könnyen megértheted ennek a jelentőségét, ha arra gondolsz, amikor valamilyen fájdalmat élsz át. Lehet akármilyen gyönyörű a táj, mehet nagyon jól a karriered, a fájdalom egy annyira erős inger, hogy mágnesként bevonzza a figyelmed, így a teljes világod a fájdalom tölti ki.

formatio_reticularis_k

Ha szereted a lifehackeket, akkor kipróbálhatod, hogy mi történik, ha reggel az ébredésed után tudatosan eldöntöd, hogy mire figyelsz reggel (lelövöm a poént: az agy egy része automatikusan ezekre fog fókuszálni a nap további részében is).  Emiatt van, hogy ha bal lábbal kelsz fel, az egész napodra kihat, hisz a figyelmedtől függ, hogy hogyan érzed magad.

Tanulság: Nem csak a körülményeid határozzák meg az érzelmi állapotod, hanem a figyelmed.

 

Hogyan használd a figyelmed erőforrását a megvilágosodáshoz?

A napi figyelemmennyiséged lekötheted ingerekkel (telefon, zene, facebook, net, munka, olvasás, hanganyagok, pornó, beszélgetés, pótcselekvésekkel, gondolkodás, stb.). Ha viszont nem kötöd le, és szabadon hagyod a figyelmed, akkor a figyelmed természetes módon fog visszaáramolni ODA.

Tökéletesen racionálisan megközelítve ezt láthatod, hogy olyan, mintha napközben egyfajta tompaságban, álomban lennénk, ahova a valós érzéseink elől menekülünk. Ezt az álmot pedig azzal tartjuk fent, hogy mindenféle dologgal lekötjük magunkat. Ha nem kötjük le a figyelmünket, természetes, hogy éberebbekké válunk, és tisztábbá válnak életünk problémái és ezek megoldásai.

Magyarázatok:

Spirituális magyarázat

Tudatosabbá válsz, tágul a tudatod, “oda” kerül a figyelmed, megszűnnek a problémákkal és gondolkodással való azonosulásod, a kondicionálatlan tudattá válsz, aki valójában vagy. Megszűnik az egó elkülönültség érzése, oldódik a fájdalomtest, és az ezáltal okozott szenvedés, amit tapasztalsz. Tolle arról beszél, hogy állj meg néha, és legyél, és az egó bevonódottságát, problémateremtését és szenvedését lecserélve megjelenik a tudat, és eltűnik a benned tátongó űr.

A jóga a tudatfejlődés eszközeként használja a pratjahárát, ami az érzékszervek megvonását jelenti. Ha már semmilyen külső körülmény, vagy akárcsak vizuális inger sem köti le a figyelmed, sokkal tudatosabbá válhatsz a benned zajló, téged irányító folyamatokra, és az álomra, amiben eddig szenderegtél.

 

Spiri-pszichológiai érdekesség

Végeztek egy kutatást (pontosabban azóta már számosat), ahol azt vizsgálta, hogy mi történik, ha az ember érzékszerveit megvonják. Terveztek egy szenzoros deprivációs tank nevű eszközt, aminek a lényege, hogy a nyomás, hőérzés, hangok és fény ingereit kb. teljesen kikapcsolja. Azt vizsgálták, hogy az ember hogyan reagál egy ilyen helyzetre, és olyan eredményeket kaptak, amiben a kutatási alanyok hallucinációt tapasztaltak, deperszonalizációt (a tudatok “levált” a testükről, nem azonosultak már ezzel), az egószerkeszet felbomlását, egységélményt tapasztaltak.

 

BHHK7S9

Persze ne vágyjunk egy ilyen tankba annyira. A részvevők nagyon intenzív élményeket éltek át “hirtelen”, amire nem voltak igazán felkészülve, és úgy nyilatkoztak, hogy féltek, hogy megőrülnek. A mi célunk viszont itt pont az őrültségünk felismerése és hátrahagyása, hogy egy sokkal egészségesebb gondolkodást és életet alakítsunk ki.

 

 

Pszichológiai háttér

Egzisztencialista pszichológiai megközelítés (Frankl, Heidegger, stb.)

Amennyiben nem kötöd le a figyelmed, megjelenik az egzisztenciális szorongás, és az egzisztenciális vákuum. Ez lényegében azt jelenti, hogy sokszor azért menekülünk pótcselekvésekbe, hogy a bennünk élő szorongást elkerüljük, ami azért van ott, hogy ránézzünk az egzisztenciális kérdésekre (Mi az életem értelme? Jó irányba haladok? Értékes az, amit teszek? Ki vagyok én?). Ha már nem menekülünk ezek elől, és szembenézünk a bennünk élő ilyen kérdésekkel, és érzésekkel, esélyt adunk rá, hogy ezek tényleg megválaszolódjanak, és egy értékesebb irányba tervezzük újra az életünket.

Mindfulness alapú pszichológiai megközelítés (John Kabbat-Zinn féle)

A mindfulness egy olyan megközelítés a pszichológiában, amely a buddhista fenomenológiára épül, tulajdonképpen a lényege, hogy megfigyeled, milyen érzések, gondolatok vannak ítélkezés nélkül benned a jelen pillanatban.

Biológiai háttér:

Ha sok inger ér téged, az idegrendszered hozzászokik egy nagyon aktív szinthez, ahol a neuronok nagyon sokat tüzelnek. A folyamatos ingerek hatására az agy dopamint termel, ami egyfajta feldobottsággal jár együtt, és ennek függőjévé válik. Erre van optimalizálva az instagram és a facebook, hogy folyamatos impulzusokat adjon, amivel – akármennyire értelmetlen is -, rengeteg időt el fogsz tölteni.

 

A módszer – így csináld:

Legközelebb, ha épp a villamoson, buszon, vagy bárhol vagy és várnod kell, próbáld ki, hogy mi történik, ha nem nyúlsz automatikusan a telefonod, zene, könyv, vagy bármi után. Most az egyszer ne csinálj semmit, és figyeld meg mi zajlik benned. Az elején tapasztalhatsz egyfajta frusztrációt, (rengeteg magyarázatot találhatsz erre: pl. ha már nem tompítod el magad feljön benned a benned lévő frusztrációt az felszínre bukkan, az idegrendszered más terheltségi foka is kiválthatja, ezo: az egó/fájdalomtest a saját pusztulása miatt megijed és védekezik, stb., a lényeg viszont annyi, hogy a valódi kérdés az, hogy mi történik azután, hogy észrevetted ezt az érzést magadban, és nem kezdesz elmenekülni előle.

 

Ez az izgalmas felfedezőút rád vár!

 

 

Tipp: Ne erőlködj, hogy keményen próbálkozz nem csinálni semmit, csupán – a meditációhoz hasonlóan -, légy ott, és hagyd, hogy magától megtörténjen.

“A mester fél lábbal az álomban van, fél lábbal az álmon kívül.”

 

 

Összefoglaló

A megvilágosodáshoz vezető út valójában annyi, mint tudatossá válni a benned eddig elrejtve zajló folyamatokra, ami akárhonnan is nézzük, nagyon értékes mindenki számára – legyen akár spirituális vagy racionális beállítottságú. A végpontról nem, viszont a folyamatról tudunk hitelesen írni, és az egyik leginkább időhatékony  eszköz erre, ha nem kötöd le a figyelmed gondolkodással, vagy más ingerekkel. Próbáld ki, hogy mi történik, ha közlekedés/várakozás közben nem használsz pótcselekvéseket!

Következő lépések:

Az önismereti munkának a rengeteg előnye mellett megvan a maga súlya. Ha úgy érzed, hogy nagyon intenzívek az érzéseid, és egyedül nehéz megbírkózni velük, írj egy e-mailt a hello@fulfilled.hu-ra. Illetve ha nagyon megterhelő, tarts egy szünetet, és nyugodtan térj vissza az elhárító mechanizmusaidba néha (facebook, munkamánia, stb.).

Lektorálta: Zsedényi Csaba, pszichológus

About Bíró Bence Péter

A Fulfilled.hu tulajdonosa. A Nincs Többé Jófiú c. könyv fordítója és kiadója. Előadott 2 Superbrands-díjas cég vezetőségének, Svájcban, és számos magyar konferencián és rendezvényen (Fénykonferencia, Pozitív Gondolkodók Napja, Everness fesztivál, stb.). Los Angelesben tanult Dr. Robert Glovertől, és jelenleg a PPKE pszichológia szakos hallgatója Budapesten.