Ez alkalommal a BioTechUSA ügyvezetőjével, a 30 éves Lévai Bálinttal beszélgettünk, aki testvérével együtt részese volt annak, hogy a cég kis magyar családi vállalkozásból egy több mint 500 főből álló multinacionális vállalattá nőtte ki magát. Bálint és kollégái mindannyian jókedvűek és örömmel végzik a munkájukat. Mi lehet a titok?

BBP: A Forbes magazin tavaly címlapon mutatta be Európa egyik legnagyobb
és legdinamikusabban növekvő étrend-kiegészítő gyártóját, a BioTechUSA-t. Nagyon megfogott, hogy a testvéreddel együtt ilyen fiatalon vezetitek ezt a 90’-es években alapított magyar családi vállalkozásból lett multicéget, ami jelenleg közel 70 országban van jelen, saját gyártóüzemmel, logisztikai központtal és többszáz alkalmazottal rendelkezik. Ennek a cégnek álltál az élére három évvel ezelőtt. Ügyvezetőként manapság mik a teendőid?

LB: A fő feladatom a stratégia meghatározása, az irányvonalak kialakítása az osztályok bevonásával. Az időm legnagyobb részében megbeszéléseken veszek részt. A megbeszéléseim reggeltől a nap végéig tartanak. A munkatársaimmal való kapcsolatom alapvetően a bizalomra épül. Olyan emberekkel dolgozom együtt, akik a stratégiával összhangban az operatív feladatokat megfelelően képesek kivitelezni. Azon dolgozunk, hogy termékeink és szakértelmünk segítségével világszerte minél több ember élhessen egészségesebb, teljesebb életet.

BBP: Nagyon sok általam ismert vállalkozó küzd azzal, hogy úgy érzi, kizárólag ő egyedül képes tökéletesen elvégezni a feladatokat. Te hogy vagy ezzel?

LB: Próbálok olyan embereket választani, akikkel jól tudok együtt dolgozni, és akikben meg tudok bízni, és ezen a téren eddig szerencsére csak pozitív tapasztalataim vannak. Ha az ember nagyon paranoiás, vagy nagyon bizalmatlan, – aminek a mai világban sajnos azért nagyon sokszor van alapja is – akkor a munkatársak nem fognak jó kedvvel, produktívan hozzáállni a munkához. Véleményem szerint az már régen rossz, amikor mindenkit folyamatosan ellenőrizgetni kell, a bizalmatlanság pedig bizalmatlanságot szül.

BBP:  Ezek szerint teret adsz az alkalmazottaidnak, hogy nagyobb felelősséggel tudjanak dolgozni.

LB: Kollégáknak szoktam őket hívni.

BBP: Úgy sejtem jelentősége van, hogy kollégáknak, és nem alkalmazottaknak nevezed őket.

LB: Természetesen. Mi csapatban dolgozunk, megbízunk egymásban, és segítünk egymásnak. Az egyik partnerünk, aki nemrég járt nálunk, meg is kérdezte tőlem, hogy hogy van az, hogy bárki, akit itt látott jönni-menni, mindig mosolygott. Azt feleltem, hogy azért, mert ezt a „várat” úgy építettük, hogy olyan munkahely legyen, ahol én is, a testvérem is és az édesapám is szívesen dolgozna.

_DSC9852 ret_cut

A csoportkép a cég szadai logisztikai központjában készült, ahol Bálint az édesapjával, a cégalapító Lévai Ferenccel és testvérével, Balázzsal, a cég kereskedelmi igazgatójával áll a BioTechUSA prémium fehérjeterméke, az Iso Whey Zero előtt.

BBP: Ha belevágtok egy projektbe, akkor hogyan osztod azt le lépésekre, alprojektekre?

LB: Minden projekt egy projektindító megbeszéléssel kezdődik, amin minden érintett részt vesz. Itt közösen összerakjuk az idővonalat és meghatározzuk a részfeladatokat. Innentől rám fizikailag már nincsen szükség, a többit az adott területek felelősei osztják be, követik le és riportolják felém.


Megjelent Bíró Bence Péter új könyve:

Eredmények könyv


BBP: Mi alapján osztod be az idődet?

LB: A belső megbeszéléseink fix időpontot foglalnak a naptáramban, ezeket általában kéthetente, havonta tartjuk, és a hét elejére szoktam őket csoportosítani. Az ezen felüli, ad hoc jellegű megbeszélnivalók – egy dinamikusan fejlődő cég lévén ezekből bizony akad jócskán – pedig a hét második felébe kerülnek. A naptáramat az asszisztensem kezeli, vele tudnak a kollégák időpontot egyeztetni hozzám.

BBP: Ha ilyen kiemelt szerepe van a kollégáidnak, felmerül a kérdés: az új belépők kiválasztását te intézed személyesen, vagy van erre dedikált kolléga vagy cég, aki ezt végzi?

LB: Egy több mint 500 főt foglalkoztató cég esetében ez kivitelezhetetlen! A toborzást és a kiválasztást cégünk HR osztálya, illetve az adott területek felelősei intézik. Ha felső- vagy középvezetői pozícióról van szó, úgy azt mindig igyekszem figyelemmel kísérni, és ha tehetem, részt veszek az interjún. De alapvetően megbízom a kiválasztásra feljogosított kollégáim értékítéletében.

BBP: Szoktál hétvégén is dolgozni?

LB: Mint említettem, a héten reggeltől estig bent ülök a tárgyalóban, és folyamatosan döntéseket hozok. Ez bizony megterhelő feladat, így van mit kipihenni a hétvégén. A munka mellett nagyon nagy szükségem van arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű időt töltsek a kisfiammal és a feleségemmel, a hétvége egyértelműen az ő idejük.

BBP: Nemrégiben egy nagyvállalat vezetőjével beszélgettünk, aki elmondta, hogy nagyon zavarja, hogy hétvégén sokszor kap üzeneteket a munkatársaktól, hogy probléma van és tüzet kell oltani. Te ezt hogyan kezeled?

LB: Nálunk a felelősségi körök nagyon jól meg vannak határozva. Az, hogy ad hoc jelleggel kapok bizonyos üzeneteket, az tényleg csak nagyon indokolt esetben fordul elő. A kollégáim pontosan tudják, mikor elengedhetetlen személyesen velem kontaktálni. A mindennapi operációval kapcsolatos visszajelzéseket mindig az adott terület vezetője kapja meg.

BBP: A felelősségi körök már le voltak szabályozva, vagy ki kellett őket alakítani, amikor átvetted a cég vezetését?

LB: Hogy egy adott területnek milyen feladatokat kell elvégeznie, ahhoz az adott területen dolgozó kollégák értenek. Ezekre a tapasztalatokra alapozva közösen alakítottuk ki azt a rendszert, amiben most dolgozunk. Igyekszünk senkit nem túlterhelni, mert, ha az illetőnek túl sok döntést kell meghoznia, vagy túl sok feladat hárul rá, akkor nem tud, és ezáltal mi sem tudunk fejlődni. Pontosan emiatt van, hogy bizonyos esetekben megosztunk pozíciókat vagy újra gondoljuk azokat.

IMG_1343

BBP: Mesélnél röviden a marketingről, ami a termékeitek mögött van?

LB: A marketing minden vállalatnál, így nálunk is, kulcsfontosságú. A BioTechUSA teljes hazai és export marketingkommunikációját egy 40 főből álló, in-house csapat végzi. Marketing aktivitásaink között fontos szerep jut az online kommunikációnak, így a social mediában való jelenlétnek is. Magyarországon évi nyolc ATL kampányunk van (rendszeres árakciók promóciója óriásplakátokon, rádióban, tévében). Számos hazai és külföldi rendezvényen képviseltetjük magunkat kiállítóként, szponzorként. Nemzetközi szinten több mint 100 profi és amatőr sportolóval dolgozunk együtt, akik saját példájukon keresztül, életmódjukkal, sportteljesítményükkel rengeteg embert inspirálnak. Nagyon sok időt, energiát és pénzt fordítunk arra, hogy a fogyasztóinkat edukáljuk a termékeinkkel kapcsolatban, hogy mindenki olyan étrend-kiegészítőt vásárolhasson, ami korának, nemének, egészségi állapotának és céljainak a legmegfelelőbb.

BBP: Te már akkor is a BioTechUSA-nál dolgoztál, amikor még kevésbé volt ismert a cég?

LB: Amikor az édesapám megalapította a céget, a testvéremmel, Balázzsal mi még gyerekek voltunk, így gyakorlatilag a céggel együtt nőttünk fel. 2010-ben, az egyetem elvégzése után – mindketten a bécsi Közgazdaságtudományi Egyetemen végeztünk – kezdtünk el itt dolgozni.

BBP: Hogyan tudod a munkádat ennyire szívvel-lélekkel végezni?

LB: Nagyon sok sikerélményt ad, és így boldoggá tesz. Egy jó csapat vesz körül, ahová az ember tényleg szívesen jön be mindennap, és akikkel értéket tudunk teremteni.

BBP: Szerinted mi a BioTechUSA sikerének titka?

LB: Én úgy gondolom, hogy a mi sikerünk elsődleges titka a csapatmunka, hogy sok remek kvalitású ember dolgozik ugyanazért a célért. Tudom, ez mostanában olyan közhelyessé vált, mert mindenki azt mondja, hogy a csapat így, meg a csapat úgy, de ez valóban így van. Ez a csapat egészen nyugodtan mással is foglalkozhatna, valószínűleg hasonlóan eredményes lenne.

_DSC9255 ret

BBP: Nagyon sok huszonéves fiatallal találkozom, akik vállalkozásba szeretnének kezdeni. Nekik mit tanácsolnál, milyen üzleti tapasztalatot adnál át?

LB: Nekem huszonéves koromban az egyik legfontosabb felismerés az volt, hogy annak ellenére, hogy úgy tűnik, mintha a világon már semmi új nem lenne a nap alatt, ez nem így van! Még nagyon sok kitörési pont van. Ha vállalkozóként képzeled el magad, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy ez egy rögös út, de ha elég keményen dolgozol, akkor meg kell, hogy legyen az eredménye!

Ha tetszett ez a cikk, kérjük oszd meg Te is!

About Bíró Bence Péter

Pszichológus, coach, egyéni - és szervezeti tanácsadó. Az Eredmények című könyv szerzője, illetve a Business Burnout Biblia című könyv írója. A Fulfilled.hu tulajdonosa. A PPKE-n szerezte pszichológia alapdiplomáját, majd a az ELTE-n tanult tovább munka- és szervezetpszichológia mesterképzésen. Nagyvállalati tanácsadásokban a Corporate Values csapatával dolgozik együtt, illetve a KÜRT Akadémia rendszeres vendégírója.