Ez a sorozat abban segít neked, hogy mások tapasztalataiból tanulva felgyorsítsd a sikeredhez vezető utadat, nagyobb eredményeket érj el (akármit is jelent ez számodra), időt takaríts meg, és megbízhatóbb alapokra építsd a terveid. A sorozat előző részéből megtudtad, hogy miért nem érdemes pusztán az érzelmeidre hallgatni. Ebben a részben pedig 5 olyan mítoszt fogunk felszámolni a józan ész segítségével, ami rengeteg embernek okoz csalódást útközben, és amin kisvállalkozók sokmillió forintokat buktak el. Ha varázspirula nincs is, bemutatok egy olyan módszert, ami a leggyakoribb siker rendszere az eredményes startupoknál is, és te is szinte bármelyik célkitűzésedhez használhatod.

9g9Nce9

  1. mítosz: Csak hinned kell benne, és pozitívan hozzáállni
    Nagyszerű, ha pozitívan igyekszel látni a dolgokat, és hiszel benne, hogy sikerre viheted a tervedet, viszont emlékezz, hogy ez önmagába még nem elég. Számtalan vállalkozó be tud számolni olyan projektről, amiben szilárdan hitt, pozitívan állt hozzá, és biztos volt a projekt sikerében, de bukás és komoly tanulópénz lett belőle. Ez nem azt jelenti, hogy ne lenne segítség a pozitív hozzáállás (vagy épp ne létezhetne a “vonzás törvénye” vagy “tudatos teremtés”), csupán azt, hogy könnyű és kényelmes úgy viszonyulni az aktuális célkitűzésünkhöz, hogy ha pozitívan állunk hozzá, hiszünk benne, és cselekszünk, az már elég lesz a sikerhez. Ha elég lenne a hit és a pozitív hozzáállás, vajon létezne a “csalódás” fogalma?
  2. mítosz: Ha jószándékú vagy, jól fog sikerülni
    Amellett, hogy a saját vállalkozásaimban az volt a tapasztalatom, hogy könnyebben lesz sikeres egy célom, ha nem önös érdek van mögötte, hanem adakozó szándék, nem egy olyan komoly bukást láttam, ahol fontos kérdések felett suhant el a figyelem, mert abban bíztak, hogy elég jó a szándék, és ez önmagába sikerre viszi a projektet. Arról a témáról, hogy mennyire nem elég a segítő akarat egy jó élethez, egy teljes pszichológiai/self-help könyvet lefordítottunk, aminek a címe: “Nincs Többé Jófiú“. Fontos, hogy ne maradjon el a tudatos tervezés, és a tények figyelembe vétele sem, ha a sikerünket igyekszünk növelni.
  3. mítosz: Ha valaki azt mondja, hogy segít, számíthatsz rá
    Erről is rengetegen beszámolnak, ha rákérdezel. Hogy csak egy közeli élményt osszak meg veled, és diszkréten kezeljem a vállalkozó barátaim tapasztalatait, itt van az oldalunkhoz jelentkező gyakornokok története. 14 ember jelentkezett a meghirdetett posztra, akik mind azt ígérték, hogy heti szinten 10-40 órát minimum rászánnának a közös projektekre segítségként. Ebből összesen 3 ember volt az, aki ténylegesen itt maradt, és ők is fejenként kb. 2-5 órát szánnak rá.  Ez azt jelenti, hogy heti átlag 350 óra ígért segítség helyett 10,5 óra segítségünk maradt a valóságban. Ha esetleg arra számítasz, hogy majd segíteni fognak, könnyen hoppon maradhatsz, a nyakadban az így vállalt teendőkkel, bár fontos a bizalom is.

    Az egyik éjszaka futni mentem a Gellért-hegyre, majd hazafele a Kálvin-tér közelében sétáltam, és megláttam egy nőt, aki a földön ült, és mellette egy pohár volt a földön. Gondoltam, úgyis ráérek, úgyhogy adtam neki pénz és megkérdeztem, akar-e beszélgetni. Elmesélte, hogy milyen szörnyű dolgokat élt át, és amikor arra terelődött a szó, elmondta, hogy 4 éve nem dolgozik, hanem az utcán él. Szemmel láthatóan jó fizikai állapotban volt, így megkérdeztem, hogy mi az oka ennek. A válasza ez volt: “Mert nem segít senki.” Ezután még sokat beszéltünk, és többször kitért rá, hogy ő azt látja, hogy azért van ott, ahol, mert mások nem segítenek neki – persze, ezt máshogy fogalmazta meg a saját szavaival. Ellopták a telefonját is, emiatt ő magától évek óta nem próbálkozott munkát keresni. Ezzel szemben Molnár Attila, a Pszinapszis (Budapest Psychology Days) eseményen tartott előadásán említette, hogy a sikeres vállalkozók két közös hiedelme, hogy “mindenhez erőfeszítés kell” és az, hogy “cselekedeteikkel befolyással vannak a külső körülményekre”. Tehát, amellett, hogy fontos a jó segítség és a bizalom, érdemes elsősorban a saját erőfeszítéseinkben bízni.
  4. mítosz: Ha keményen / sokat dolgozol, az elég
    Persze sokan addig sem jutnak el, hogy egyáltalán belekezdjenek, mégis kiemelendő a kérdés:
    vajon elég-e keményen dolgozni?
    ask-gary-vee-summary
    Az, hogy ez önmagában elegendő-e, könnyen ellenőrizhető. Érdemes szétnézni, hogy hány ember dolgozik több műszakban, alacsony bérért. Vagy azt, hogy hány olyan vállalkozó van, aki napi 14-18 órát dolgozik, és így is mínuszos, vagy alacsony a havi mérleg, míg vannak, akik heti néhány órával kiemelkedően keresnek. Persze nem csak a pénz a cél, viszont ebben a példában ez könnyen illusztrálhatja a “siker” szimbólumát. Ha számodra az a siker, hogy jó apa legyél, vagy az, hogyha van egy stabil párkapcsolatod, vagy az, hogy úgy érzed, a munkáddal értéket teremtesz a világnak, a gondolat szintén igaz: “a sok és kemény munka önmagában nem elég”. Fontos a kemény munka mellé a tudatos tervezés és a megfelelő információ, amire alapozol, erről lejjebb még olvashatsz.
  5. mítosz: Ha jó a termék, eladja magát ~ ha az én célom, akkor könnyűnek kell lennie nekem. A marketingesek mind tisztában vannak ezzel a tévhittel. Azonban az “Y” generáció kevésbé ismeri a madártávlati átiratát a törvényszerűségnek. Több ügyfelem is volt, aki úgy vélekedett a kezdetekkor, hogy még nem találta meg az életcélját. Ahogy mélyebbre értünk, kiderült, hogy azért nem találja a helyét, mert ha nehézséggel találkozik, azt egy jelzésnek veszi arra, hogy nem jó irányba halad. Erről egy videót is vettünk fel:
    +1 mítosz: Elég, ha csak a kis képre figyelsz, a céloddal foglalkozol
    Fontos figyelembe venni, hogy a te célod egy nagyobb környezetbe illik bele. Ha például egy vállalkozást szeretnél elindítani, nem csak az számít, hogy jó-e az ötleted, de az is, hogy aktuálisan mekkora igény van rá. Vagy éppen a célod ütközik-e más érdekekkel. Egy példa kedvéért: lehet, hogy egy fantasztikus konferenciát szervezel, de ha karácsonyra teszed, nem valószínű, hogy olyan sokan eljönnek rá. A kis célod a nagy környezetbe illik. A megoldás erre az lehet, hogyha kipróbálod a lent említett stratégiát, illetve, ha visszajelzéseket kérsz másoktól: hátha nekik eszükbe jut az, ami neked nem.

Az említett sikerstratégia

Elsőként tisztázzuk: a való életben nincs EGY recept a sikerre. Ezt figyelembe véve azonban van sok olyan tényező, amivel növelhetjük annak az esélyét, hogy sikeresek legyünk. Nagyon röviden bemutatva itt van az a módszer, amivel rengeteg időt, pénzt, és fáradtságot takaríthatsz meg:

  1. Tervezz tudatosan, a megfelelő információk alapján, és készíts egy “tökéletlen” tervet
  2. Cselekedj
  3. Vizsgáld meg, hogy mi lett a cselekedeteid eredménye
  4. Vond le az új információkat, és ezek alapján finomhangold a céljaid.
    Ugorj az egyes pontra!

Azért emeltem ki a “tökéletlen” szót, mert rengetegen azért nem kezdenek cselekedni az álmaik elérése érdekében, mert úgy érzik, hogy a tervük még nem tökéletes. Így nem is lépnek tovább a kettes pontra, amiből logikusan következik, hogy nem történik változás.

Ha a kettes ponton ragad meg valaki, és nem vizsgálja meg a cselekedetei következményét, akkor a teljes potenciálja nagyon kicsi részét használja fel. Ha pedig valaki a 3., majd a 4. pontra lép, önismeretet szerez, amiből rengeteget fejlődhet mind az élete, mind a jelleme.

Ezzel együtt nagyon nem mindegy, hogy milyen információkra alapozzuk a tervünket

“Az okos ember más hibájából tanul, a buta a sajátjából sem.”

Most már tudjuk, hogy a tervezés nélküli cselekvéssel sokat bukhatunk, viszont egyértelmű, hogy csak annyira tudunk jó tervet készíteni, amennyire pontos információkra építjük, amit tudunk. Mi az, amit biztosan tudunk?

Feldmár András azt mondta a beszélgetésünken: “Senki nem tud semmit. Össze kell dugnunk a fejünket, hogy hát mi van…”

Hogyan tudjuk “összedugni a fejünket”?

Amit tehetünk az annyi, hogy megfigyeljük a tudomány és a saját tapasztalatainkat, és ezeket a lehető legobjektívebben dokumentáljuk, aztán megosztjuk egymással. Pontosan ezt csináltam a megjelenő Eredmények c. könyvemben. Ahelyett, hogy megmondtam volna a tutit, leírtam az ügyfeleim leggyakoribb tapasztalatait, akik valamilyen komolyabb projektet akartak megvalósítani, ebből pedig kirajzolódott egy nagyon izgalmas mintázat. Az érdekes az volt, hogy nagyon különböző helyről jöttek és különböző célokat akartak megvalósítani, és mégis nagyon hasonló fázisokon mentek keresztül, hasonló elcsúszási pontok voltak, és hasonló segítség jelentette az áttörést.

könyv

Miért megbízható?

Mint más esetekben, úgy ezúttal is konzultáltam a kérdésekről a szupervizorommal, Zsedényi Csabával, aki pszichológus. Ez azt jelenti, hogy a kérdéses ügyfelek történetét név nélkül meséltem el, és kikértem a szakmai álláspontját.

Miután leírtam ezt a mintázatot, és a pontos “útvonalat”, végigolvastattam a könyvben szereplő személyekkel, akikkel leegyeztettük, hogy ők hogyan emlékeznek a helyzetekre. Majd ezután felbéreltem egy független klinikai szakpszichológus jelöltet, akivel a könyvet lektoráltattam – és akinek nagyon tetszett a könyv.

Mindezek után továbbküldtem a könyvet számos szakmai tekintélynek, elolvasták a könyvet, és ilyen visszajelzések születtek:

Ice-Cream-Party-1

Továbbítottam a startup siker szakértőnek is, Molnár Attilának, akiről feljebb olvastál, ő a következőt mondta:

“Amikor Bence először mesélt arról, hogy könyvet ír az eredményes életről, kicsit szkeptikusan fogadtam a tervét. Ami miatt viszont mégis ajánlót és nem kritikát írok erről a könyvről, az az, hogy Bence olyan témákat gyűjtött össze és tett érthetővé, gyakorlatias módon használhatóvá, amelyekkel bárhonnan is induljon az olvasó céljai elérése felé, és bármi is legyen az amit el akar érni, biztosan találkozni fog.”

 

“Oké. A megfelelő tervezéshez elengedhetetlen, hogy pontos információkra építsek, és ezek szerint a könyv azt írja le, amivel biztosan találkozni fogok, tehát fontos alap. Mi van még benne?”

Itt van néhány fejezetcím ízelítőnek:

  • A te önszabotázs formulád
  • Így érd el a lehetetlent a józan ész segítségével
  • Nem vagy motivált?
  • Így tedd nevetségesen egyszerűen elérhetővé a célodat
  • A 21 szabotázs szokás
  • A boldogtalan és a sikeres vállalkozók titka
  • Hogyan döntsd el, hogy mit akarsz, ha nem tudod, hogy mit akarsz?

És még sok-sok más…

Miért jó még neked ez a könyv?

  • Tele van használható gyakorlatokkal, melyek a legnagyobb álmod elérését is leegyszerűsíthetik lépések sorozatává
  • Megmutatja neked mind a tíz tudományosan bizonyított torzítást, ami meghamisítja a valóságról alkotott képedet, így károsítva a hatékonyságod, emberi kapcsolataidat, és növeli a stressz szinted
  • Rengeteg “WOW” felismeréssel lehetsz gazdagabb
  • Más sztoriját olvasva ráébredhetsz, hogy teljesen rendben van, amit te érzel, nem vagy egyedül
  • Vezérfonalat kaphatsz a teendők és lehetőségek rengetegében

Ki ajánlja még ezt a könyvet?

és még sokan mások… 🙂

Hogyan juthatsz hozzá a leghamarabb?

A hangoskönyvet azonnal beszerezheted itt, a fizikai könyvet pedig ide kattintva.

About Bíró Bence Péter

Pszichológus, coach, egyéni - és szervezeti tanácsadó. Az Eredmények című könyv szerzője, illetve a Business Burnout Biblia című könyv írója. A Fulfilled.hu tulajdonosa. A PPKE-n szerezte pszichológia alapdiplomáját, majd a az ELTE-n tanult tovább munka- és szervezetpszichológia mesterképzésen. Nagyvállalati tanácsadásokban a Corporate Values csapatával dolgozik együtt, illetve a KÜRT Akadémia rendszeres vendégírója.